Epilog (fra greskepilogos, etterord, ettertale) er et stykke tekst helt til slutt i en hvilken som helst type tekst (poesi, prosa, drama), vanligvis for å danne en avslutning. Epilog var opprinnelig en betegnelse for den del av den antikke tragedien som ble fremført etter at koret hadde sunget for siste gang. Epilogens motsetning er prologen, fortalen, tekstens innledning.
Ingen har sunget – men skriver noen ord likevel
Det er ganske greit å skrive noen ord til slutt, det å tenke gjennom hva vi har opplevd.
Undertoner og overtoner, tenker da at et sammendrag kan gi grunn for å se ting i et større bilde og finne de små detaljene.
Kina ble uten at vi tenkte det: en «overtone», da er det det politiske og dominerende som kommer frem. Vi trodde vi skulle være turister – som i London, men den gang ei.
Når vi knapt nok ser mer en 10 – 20 vestlige på promenaden i Shanghai og blir sett på som «severdigheter» da er du i Kina. Det at internettet er sterkt begrenset og uten YouTube, Google, Facebook, Twitter mm., sammen med all overvåkningen og forbud mot GPS, gir det et gufs fra det gamle «jernteppet». Dette jernteppet som demonstrantene i Hong Kong ikke vil under. Å kjempe mot en slik overmakt satte sterke inntrykk.
Neste innspill var hvordan mennesker vi møtte uten vår påvirkning kom inn på temaet «Kina/kinesere». Dette i omtale av store oppkjøp av skoger i NZ, overtallige på universiteter i Australia og lovnader om turister (som uteblir) til Moorea etter kjøp av et større resort. Vår egen opplevelse av kinesiske turister på Galapsgos ga vel ikke et bedre bilde av kinesere. Skal jeg komme med en sterk motsigelse, så kunne det vært amerikanere jeg beskriver i mye av dette – slik de var tidligere….. og kanskje fortsatt.
Klimakrisen kom opp de fleste steder, også den uten at vi startet temaet. Tørke i Australia, havnivået i Stillehavet. Temperaturen i vannet på Galapagos. Korallrev som dør. Det kan ikke stilles spørsmål lengre om dette er en krise – det er det. I flere av byene vi var, opplevde vi hva bilen er blitt, noe umulig å redusere når kollektivtilbudet svikter. Antallet biler i storbyene var gigantisk og det i alle gater, alle felt og til alle tider. Når vi opplever generalstreik når subsidier fjernes på bensin som nå skal koste kr. 3,55 – tror jeg det er en lang vei å gå før miljøtiltak kan innføres i fattige land. Kloden varmes opp og da er det ikke våre vintermåneder som krever energi, det er til nedkjøling. Store mengder biler som går på tomgang for å holde airconditionen i gang, hjelper ikke på krisen. Kan vel tilføy de egoistene som tar lange flyreiser…
Hva var det beste du opplevde er spørsmålet alle stiller. Umulig å svare på, men noe skilte seg klart ut. Nærkontakt med ville dyr som ikke har lært å være redd mennesker.
Da er vi på Galapagos og tankene går til den unge sjøløven som «køddet» med meg i nesten en time – helt utrolig. 100% ekte opplevelser, hele tiden så tett på ville dyr, vi må bare forstå at de ikke er tamme selv om de ikke frykter oss.
Vi blir jo litt «tamme» vi også når vi omgås så mange hai tett på at vi ikke blir redde.
I undertoner til turen er det alle guidene vi møtte, som forsterket opplevelsene av hva vi opplevde og ga personlige tilføyinger som vil bli husket lenge. Guidene var en opplevelse i seg selv.
Hva med alle flyturene? De gikk som jeg hadde forventet – helt uten problemer og kunne nesten virke for korte enkelte ganger. Det som ikke er like lett, er flyplasser. Vi lever i en verden av «sikkerhet» og blir behandlet som kveg. Slik behandling tar tid og det gjenspeiles i at mange flyplasser nå har oppmøte 3 timer før avgang. PS – ingen liker å bli behandlet som kveg!
Alt gikk etter planen, da må planen ha vært god? Joda, planen var god, men at det svikter noen steder – det skjer. Uansett, backup med backup er en fordel. At noe svikter er garantert og det gjorde det, men aldri mer enn at vi hadde en backup. Jeg kan i ettertid legge til at planleggingen er mer enn halve reisen. Du «reiser» deg inn i reisen.
Start tidlig og reisen varer veldig lenge…..
Ser at jeg kunne forberedt bedre eks. hvor fylling av bensin skulle foretas før avlevering av leiebil etc. Strevde litt med den. Appen «Check MY Trip» var fantastisk til flybilletter med kontinuerlig oppdatering ved flygninger.
Andre tips:
Ta aldri et tilbud om taxi når de henter deg inne på flyplassen – du blir lurt, garantert.
Snu døgnet tilpasset der du er. På mange av stedene gikk solen ned kl 18, det gjorde også all sosial kontakt. Spisesteder stengte tidlig, få folk ute og det er bare å ta natten tidlig for en ny og tidlig start neste dag.
Velg litt utradisjonelt på aktiviteter, det kan lønne seg – velg nødvendigvis ikke det dyreste heller. Bruk eks. Tripadvisor og les anmeldelser.
Vi hadde for mye klær med oss, og feile klær. Skipp finklærne, ta med noe røffere og varmere. Vi hadde 34 grader, men vi hadde også 2 grader.
Ta med penger – det hjelper lite å dra halve jorden rundt og ikke ville spandere inngangspenger på ….. Det kan bli veldig dyrt å skulle ta reisen en gang til.
Ha med flere minnebrikker til kamera og legg vekk etter hvert. Ikke vent til brikken er full – da kan du miste den og «alt». Er det wifi som fungerer, legger du kopi fortløpende på «nettet».
Overraskelser førte alltid til noe godt, ikke flyforsinkelsene, men ellers ble stien til mens vi gikk. Ikke alt kan være planlagt, som når hele byen var oppbestilt på overnatting. Det ble noe veldig bra av det også – helikopterturen :o)
Still spørsmål – de fleste er veldig glad i å fortelle om seg selv, der de bor og hva de liker.
Dette gjelder også for hva du bør se, oppleve osv. som showet på Påskeøya.
Ikke stress – ta heller en pils, enn å kjøre i to timer for å se noe du har sett mange ganger før, ref. en foss etc. ….
Be om lokal mat og øl, ta en sjanse – det kan fort være bra, veldig bra.
Spis når du har tid, vi mistet mange måltid grunnet…….
Dra hjem i tide – du kan fort bli blasert og miste noe av verdien i det unike du opplever.
Ta turen før det er for sent, du angrer garantert ikke. – glemte klimakrisen 🙁