Galapagos til Quito dag 35

Fra fred og ro til opptøyer.

Med aktivitet kl 0600 ble det en kort natt. Vi skulle nå til en øy som var omtalt under hele oppholdet. En øy for store fugler, både i paring og hekking. Naturlig nok finnes det da også mye unger, og det gjorde det. Første fregattfugl ble observert med den store røde ballongen på halsen som skal lokke hunner til hannen. Har sett dette på film, men å se det på bare en meter eller to, utrolig.

Fregattfugler ved soloppgang.
Sjarmen er skrudd på!
En stor «dott» langs stien.

Fuglene satt så tett og over så store områder at kameraet begynte å murre på batteriene. Finalen ble en sjøløve som hadde fødet minutter før vi kom til stedet. Da sloss fregattfuglene om morkaken. Å fange mor og nyfødt unge på samme bilde, samtidig som en stor fregattfugl spiser morkaken – det er et scop! Knall avslutning på Galapagos turen. Må innrømme vi fikk en ny latter da vi fikk gjensyn med bildekkene kineserne trodde var en hval ved ankomst

Fra en av velkomstene etter utflukt.

Raskeste innsjekk på flyet. Vi gikk nærmest direkte om bord fra bussen. Litt mere kjedelig med en time i flyet på mellomlanding. Men det ble ikke det kjedeligste denne dagen. I Quito fikk vi beskjed om at det var generalstreik. Det hadde jeg faktisk observert fra flyet. Betraktningen var flere veikryss hvor det var «kork» og røyk steg opp. Buss kunne ikke hente oss, men privat/pirat taxier, 3stk til oss 7 fra Norge, Australia og England. Vi kjørte i kortesje som mest lignet noe fra en skummel film. Plutselig kom biler imot oss på motorveien – i samme kjøreretning med blinkende lys. Våre biler snudde og fulgte samme vei tilbake. Der så vi en annen veisperring med tre trailere i bredden, brennende dekk i neste lag og en mengde taxier i neste lag. Med andre ord 3 lags sperring. Det måtte tenkes nytt og turen økte fra 45 min til 1 time og 40 min. På veien møtte vi militærkjøretøy med soldater. Omveier i gamlebyen, opp og ned, feilkjøringer -en smule skummelt. Beskjeden var videre helst å ikke forlate hotellet og i alle fall ikke besøke gamlebyen. Det ble middag på hotellet som var utmerket og med dessertbuffet til slutt. Natta tok oss kl 19.00 for å forberede oss på en lang tur til flyplassen, hvor flyet skulle lette kl 04.39.

Litt lengre fremme er en veisperring – massivt med brenning av dekk. Husk å klikke opp bilder.

Hva kriger de for:

Bensinen gikk opp fra 1,95 til 2 US $. Ikke så heftig, i hvert fall ikke når det er for en Gallon som er 4,55 liter, det gir en ny bensinpris på kr 3.51 pr liter – klart de skal klage og lage opptøyer. Det er vel samme pris som jeg betalte på min første bil for 40 år siden. Nå skal det innrømmes at diesel prisen gikk vist opp fra 1,3 til 2,4 US $ pr Gallon. Og da blir jo dieselprisene ca kr 4,20 pr liter (kjekk pris for å fylle båten, men da holder det ikke med opptøyer, selv om de er voldelige).

PS. I følge oppslag i Aftenposten er ikke de opplysningene jeg fikk helt riktige vedr priser. Økningen var 30% på bensin og 40% på diesel. Det som var værre, var at hele situasjonen var mye mere alvorlig, og jeg er glad jeg sitter og skriver dette et annet sted etter å ha kommet ut. Se neste blogg hvordan natten var.

Det ekstra:

Fra «rib» båtene på Galapagos hadde vi våt eller tørr landing. Det var enten til brygge eller å hoppe i vannet på en strand. Det ble da litt vått eller mere vått. Tenk på kjolene til kineserne, håper de tålte saltvann.

Midt i kaoset på helt feil dag. Klikk på bildet.