Galapagos dag 32

Å våkne med 30 hai!

OK, vi var oppe da uret viste 05.30, men da er du ikke våken -derimot når du står ovenfor 30 hai, da er du våken. Etter en kort båttur og noen skritt på land, gikk vi langs en kanal hvor vi så ca 30 hai sove – ikke til å tro. Iguaner i mengder, ved siden og oppå hverandre. Sjøløver skal det vise seg at er det dyret vi kommer til å se mest av, men overraskende fikk vi også hilse på noen pingviner her. Hvilken start på en Galapagos-dag. Tidevannet er 2 meter, men kan komme opp i 3,5 meter. Dette var morgenøvelsen og det før frokost

Haier som «sover» 30 stk +

Nå var det lengre vandring på vulkan. Bussen, eller skal vi si det som det var: åpen lastebil med verdens hardeste seter og veldig trangt, tok oss oppover. Først i en lavaørken, så kom noen kaktus og etter ca 45 min var det hele blitt en regnskog i tett tåke – til og med appelsintrær. Jeg var riktig frostig og så frem til det jeg hadde oppfattet som en litt tyngre «fjelltur» for å gjennvinne varmen. Det ble det ikke, men etter noen kilometer kom solen frem – deilig. På veien opp gikk jeg sammen med en australier og det var mye å snakke om, innen de fleste områder. Egentlig utrolig hvor likt det meste er når vi skifter temaer. Han pensjonerte seg da han var 58 (67år nå) for å hjelpe en syk far. Jobben i helsevesenet ga en god pensjon. Et interessant tema var asaiter, spesielt kinesere i Australia. De har penger og betaler for studieplasser, noe som universitetene har blitt avhengige av og noen steder er det over 80% fremmedstudenter. Det må være veldig gale.

Gigantisk krater

Samtidig som solen kom var vi ved krateret. Et av verdens største, 10 km bredt og pga terrenget – tar det en uke å gå rundt. Et imponerende syn med tåken som seg inn fra ene siden og solen som hadde kontroll over resten. Slik er det vanlig å finne krateret, noe som også betød at vi måtte tilbake i tåken.  Dette er en aktiv vulkan og man vet ikke hvor eller når utbruddene kommer. Siste utbrudd senest for to år siden. Så var det disse (k), de kom dinglende langt etter og sinker alt. Tror mange er sendt på ferie av firma eller rike foreldre. De har det beste av utstyr, kamera etc. iPhone er standard og likeså en upraktisk påkledning (ikke alle).

Søte små pingviner.

Når vi fra vesten må nøye oss med 4 overnattinger grunnet pris, skal de ha 7. I en prat med guiden fortalte han at det er narkotikasmuglere som kommer fra Sør-Amerika og tar stopp ute i havet, i påvente av ulovlige forsyninger fra Galapagos. Mye av problemene på Galapagos skyldes nå japanske fiskere som fisker på vegne av Peru, og det tett opp til den nautiske grensen på 40nm, ikke mye det. De fisker på alt og tar maten fra dyrelivet på Galapagos.

En liten sjøløveblund

Det ble en ny retur i evolusjonen på nedturen. Denne gangen fra regnskog til lavaørken og det med så mange variabler. Har du sett en kaktusskog? Eller en skog med skjegg, merkelige trær med «lav» som henger fra alle grener.

Lunch – 3 retter.

Tur til flamingoene og landskilpaddene.  Fint å se på, men ikke mitt høydepunkt. Et stopp i landsbyen, som også er eneste sted å besøke på turen her ute – ga oss en bedre innsikt i øylivet. Støvete, fra sanden som blåser opp fra stranden. I havnen er det sjøløvene som ligger på benkene. Et besøk i kirken, viste oss en kirke vi ikke har sett maken til og det med mange malerier med Darwin´s dyr og tanker.

Flamingoer

En cocktail kalt Orgasme (rum, jordbær og sjokolade) smakte utmerket, men den neste var en riktig killer – en stod igjen på bordet. Klar for middag – 3 retter, men alltid noe godt ved ombordstigning. Standard noe  å drikke kombinert med, empanadas, pizza, dipp, kylling osv.. Fantastisk  mat og veldig mye – hele dagen.

Litt info:

Galapagos har vært bosatt siden 1835, noe som forklarer at det aldri har vært noe urfolk og at spansk er det fungerende språket.

Iguanene kan dykke til 35 meter og være under vann i opptil en time. Dette er veldig sjeldent siden de ikke klarer å holde på temperaturen og mister den fort.

Landskilpadde – kanskje 100 år gammel

Været på Galapagos er veldig variabelt gjennom året. Det kan være 4 måneder med regn (ikke helt normalt), men september er bra værmessig og det er færre båter/turister siden mange båter er til service.

Det er kun tillatt med 120 båter som igjen kan besøke 80 steder. På hvert sted kan kun 100 mennesker stige i land. Da kan det være 4 mindre båter eller en stor. Stedene som besøkes er det «park»styret som tildeler den enkelte båt.

Sjøiguaner er et av de dyrene vi ser mest av.